02.09.2013 20:04 - Още една седмица в Рила - август 2013

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Рила наистина има голяма притегателна сила, тъй като трета година подред "ядрото" софийски туристи си бяхме наумили да направим лятното си седмично ходене именно в нея. Хози път трябваше хем да е по-различно от миналите две лета, хем да не е много екстремно, за да привлечем повече хора и да стане по-весело! Последно се спряхме на маршрута: Боровец - х. Марица - х. Заврачица - х. Грънчар - х. Рибни езера - Рилски манастир.
Събрахме се 9 души - Таня Петрова, Таня Христова, Сашо, Елза и аз от София, Дима и Трендафила от Ивайловград, Мила от Варна и Томан от Благоевград.
Тръгнахме в понеделник, 19 август, рано сутринта от София за Самоков и няколко от нас останахме за 2-3 часа в града, найвече за да посетим девическия манастир "Покров Богородичен". Така и в началото, и в края на похода поставихме по една света обител.

Фасадата на църквата в манастира "Покров Богородичен" в Самоков:

В градината на манастира зад църквата:

След това се придвижихме до Боровец и в 11:30 ч. стартирахме пешеходенето - първите 20 мин. издрапахме нагоре по ски пистата "Червено знаме", до където тя се пресича с пътя за х. Марица. Така че можехме да изпуфтим: нас "Червеното знаме" кръсти ни :)
Времето бе прекрасно и никак не бързахме, та полека, свиквайки с тежестта на раниците, се носехме по пътя, като за малко поспряхме край двореца "Ситняково":

Към 14:30 ч. стигнахме х. Чакър войвода, където вече ни чакаха останалите от групата. Обядвахме и на тръгване направих първото общо фото. Отляво надясно: Таня Петрова, Таня Христова, Сашо, Дима, Тома, Мила, Елза, Филка.

На поляната над хижата пътят се разклоняваше и се разделихме на две групички, като ние минахме покрай вратите на двореца "Саръгьол", а другите го подминаха. Скоро обаче пътищата се събраха и се настигнахме. По-долу почиваме на една поляна, от която вече ни съблазняват гледки с рилски върхове...

Мостче по пътя към х. Марица:

Към 18 ч. пристигнахме на х. Марица, настанихме се, къпахме се и вечеряхме в столовата. За съжаление купонът не се получи, тъй като половината група не си беше доспала и рано-рано се отправихме към възглавниците.
На другата сутрин ни предстоеше доста къс преход до х. Заврачица и свободна програма след това. Без да бързаме, пристигнахме на хижата след 10:30 и чак малко преди пладне се отправихме на лъчове. Петима души тръгнаха да катерят улея вляво над хижата, за да качат връх Заврачица, а останалите четирима тръгнахме напред по Кайзеровия път, за да изкачим връх Манчо. Ето една алпийска роза от района:

След един час бяхме на разклона, където на другия ден щяхме да продължим направо за х. Грънчар, наляво е пътят за х. Белмекен, а ние завихме надясно.

Скоро пред нас се показа ридът Манчо, който ни предстоеше да обходим, а вдясно зад гърба си виждахме върховете Ченгене чал и Заврачица, към които бяха тръгнали другарите ни:

Отново вдясно, но срещу гореизброените, бе Козият връх, който след известно умуване все пак подминахме:

Манчо пред нас, а отсреща се показва Мусала:

Манчо, или Манчовците, се оказа дълъг, къдрав и много живописен.

Не можех да се нарадвам на улеите и скалите му...

Скоро под нас се показаха и Маричините езера:

Пред нас (вдясно) - Маришкият връх:

Ето ги Елза, Таня П. и Сашо на връх Манчо (2771 м) - качихме го за около 2:30 ч.

Там обядвахме и после аз и Сашо продължихме напред към Маришкия връх. Гледките от чупките на Манчовците към Маричините езера и пр. бяха много интересни...

Поглед назад към (най-високия) връх Манчо:

Отново Мусала и Маричините езера:

Поглед на запад...

Отново Мусала, и Близнаците пред него:

Ето ме и мен на Маришки връх (2765 м), там бяхме към 15:15 ч.

Там видяхме пътеката от Близнаците към вр. Орловец, по която другата част от групата на следващия ден се канеше да мине с раници, но засега просто тръгнъхме да се връщаме към х. Заврачица. Една стърчаща скаличка по пътя привлече погледите ни:

Към 17:40 ч. бяхме отново в хижата, за кафе, тоалети и след това - вечеря. Останалите се бяха върнали половин час преди нас. На другата сутрин малко след 8:30 бяхме готови за потегляне:

По Кайзеровия път към х. Грънчар:

Вече сме останали петима по Кайзеровия път, останалите се закатериха с раниците през Манчо. Над нас - връх Песоклива вапа:

Пътят пресича множество потоци...

Началото на долината на Ропалишката река - вляво под нас:

Мост по Кайзеровия път:

Най-високата подзидана част от Кайзеровия път:

Пасящи овце на отсрещния склон:

Долината на река Ропалица:

Уханни бели карамфили край пътя:

Вече се вижда езерото Грънчар, хижата и връх Суа вапа над тях (с Мила):

Още един поток, пресичащ пътя ни - идеален за почивка...

След четири часа, бавно и спокойно, пристигнахме в хжата и се разположихме на обяд. (Около настаняването имаше абсурден спор с хижарите, който само автор като Радичков би могъл да опише, но в крайна сметка ни приеха!) Елза, Таня П. и Мила посветиха следобеда на плаж край езерото, а аз и Сашо се отправихме към Суа вапа, който така примамливо ни се навираше в очите. Нагоре минахме по пътека с пирамидки, изкачваща се малко вляво от седловината Джанка и вливаща се там в маркираната пътека, по която ни предстоеше на другия ден да минем в посока х. Рибни езера. После ръгнахме направо по гърба на върха, отново нацелихме пътечката там, подсякохме по нея малкото връхче и в 17 ч. бяхме горе (общо за 1:45 ч).
Поглед от връх Суа вапа към Якорудските езера и връх Ковач (най-вдясно):

Поглед на запад:

Сашо на връх Суа вапа (2638 м) - отзад e Мусала:

Пирамидките на върха:

Отново поглед от Суа вапа към ез. Грънчар, Песоклива вапа, Орловец и Мусала:

На слизане със Сашо решихме да се доверим на пирамидките между глания връх и чучката му, по които съм се качвала някога. Оказа се по-дълго и по-неприятно, отколкото изглеждаше на пръв поглед, но благополучно все пак. (Не може да се сравнява с авантюрата миналото лято по улея към х. Скакавица!) Малко след 18:30 ч. бяхме обратно в хижата. Четиримата, минали по билото от Заврачица дотам, бяха пристигнали преди повече от час и вече бяха приключили с тоалетите. Вечерта отново мина кротко - явно като не ни пуснат музика, не можем да си направим купона :)
Сутринта на четвъртия ден към 8:45 ч. потеглихме от ез. Грънчар:

Контражур към ез. Грънчар и хижата:

За половин час неусетно изкачихме седловината Джанка. Поглед към ез. Грънчар отвисоко:

Този път преходът с раниците бе по-дълъг, но затова пък облаците над главите ни пазеха идеална сянка. През целия ден атмосферата не се умори да сменя цветовете и яркостта си и гледките бяха опияняващи. Вдясно под нас зърнахме няколко пъти яз. Бели Искър:

Към 10:15 ч. направихме почивка на реката с пирамидките:

Последва изкачване по серпентините към вр. Ковач. Аз и Таня Петрова се отбихме набързо до него (в 10:55 ч). Поглед от връх Ковач към вр. Суа вапа и Якорудските езера:

И към Мусала и яз. Бели Искър:

Таня П. в "заслона" на вр. Ковач (2634 м):

Продължихме напред, подминахме разклона за Семково и плавно изачихме два върха - Чемерна и Вапа. На втория, вляво от пътеката Тома ни показа "светилището":

Тъй като бе станало 13 ч., се настанихме на завет зад стените му и обядвахме - на връх Вапа (2532 м):

В 13:45 ч. продължихме напред, облизвайки се за връх Канарата - пред нас вляво:

Красавецът Йосифица това лято ми грабна сърцето!

Подминахме и двете Вапски езера:

В 14:30 бяхме на разклона за Канарския преслап. Седмина оставихме раниците и се отправихме към вр. Канарата (2691 м) (без Мила и Тома). За няма и половин час стигнахме пирамидката на върха  - отзад са Черна поляна и Павлев връх:

Групата на вр. Канарата. Отзад - Рибните езера.

Поглед от вр. Канарата към Йосифица, Шишковица, Венеца и Зелени връх:

Върнахме се до раниците и в 15:50 продължихме към Канарски преслап. Вдясно пред нас - Йосифица!

На следващите три снимки съм щракала някои планински цветя, чиито имена не зная...

Вдясно под нас - Канарското езеро:

В 16:30 ч. спряхме за почивка на Канарския преслап. След това се спуснахме по серпентините към Рибните езера:

Отново горното Рибно езеро - с якичка от цветя:

В 17:15 ч. се паркирахме пред хижата. Мила и Тома вече бяха там. Настанихме се (някои в бунгало, някои вътре), възползвахме се от банята (макар и с хладка вода) и вечеряхме в уютната столова.
Следващият ден бе "почивен" и дълго умувахме къде да се разхождаме. Накрая четирима поеха в посока Павлев връх, а аз, Сашо, Таня Христова, Дима и Фили решихме да се запознаем с долината на р. Маринковица. Към 9:15 ч. тръгнахме от хижата - по серпентините, по които бяхме слезли предния ден. Повърхността на горното Рибно езеро бе нашарена от вълнички:

За 50 мин., похапвайки боровинки пътем, се качихме на Канарския преслап. Заоглеждахме се за пътека, но като не видяхме такава, тръгнахме направо - за да стигнем изворите на р. Маринковица, трябваше да превалим рида между Йосифица и Венеца. Величественият Йосифица непрекъснато ни изкушаваше (но така и не го качихме този път!):

На въпросния рид седнахме да починем и решихме да отскочим до Венеца (за да сме турили поне един връх в "джоба" и този ден). Вдясно пред нас- Шишковица и Венеца:

Качването се оказа не толкова бързо и лесно, колкото изглеждаше, но затова пък гледките си струваха. Вдясно - Зелени връх и Зеленовръшкото езеро:

Дима и вр. Йосифица отзад вдясно (останалите върхове май не ги забелязвах!):

Скалите на Венеца:

Сашо, Таня Хр., Дима и Фили на вр. Венеца (2600 м), около 12 ч.:

Долу се виждаше пресъхналото езеро Маринковица (само с три локви в него)!

Мързеше ни да се връщаме по камънака (по ръба) и решихме да слезем направо в циркуса - Дима подбра един не много стръмен склон и се сюрнахме по него:

После отидохме до езерото Маринковица (или каквото бе останало от него). Към нас се присъедини едно наплашено куче, на което подхвърлихме това-онова от обяда си после:

Оттокът на езерото Маринковица - пресъхнал в момента:

Зад нас е ридът, от който се спуснахме:

Обядвахме от 13 до 13:45 ч. до езерото, след което се спуснахме покрай пресъхналия му отток надолу по долината на Маринковица:

Скоро от отсрещния склон се появи жив приток и Маринковица започна да прилича на река:

Надолу по долината реката започва да прави множество меандри:

Въпреки че на десния бряг имаше пътека, ние упорствахме да минем по левия и скоро се оказахме в гора от клек и пресичахме толкова пъти завоите на реката, че им изгубихме бройката. Но пък зеленото ни пълнеше очите!

Край р. Маринковица - Рилецкото било отсреща:

По време на това джапане единият ми пътък се разлепи малко отпред, та да се чудя ще издържи ли докато привършим с преходите, или ще се разпадне насред път! Още една порция безплатен адреналин :)
Към 15:20 ч. най-сетне излязохме на маркираната пътека от Водни чал за х. Рибни езера. След малка почивка с топване на краката в реката, се върнахме в 16:30 в хижата.
Нашите още не се бяха прибрали и тъй като искахме да покажем на Фили и Смрадливото езеро, след като пийнахме кафе, към 17 ч. се отправихме към него. След 50 мин. бяхме на брега му:

Групата край Смрадливото езеро:

За съжаление бързахме за вечеря, та не можахме да уважим подобаващо многото боровинки в района... Едно от заблатените езерца по пътя от х. Рибни езера до Смрадливото езеро:

На шестия ден ни предстоеше най-дългият преход (и пълен с най-много неизвестни). И този път се разделихме - Мила и Елза щяха да слязат (по-късно) по "лесния" път през Тиха Рила. Останалите седем успяхме да тръгнем от х. Рибни езера към 8:20 ч.:

Изкачването до Мермерския преслап ни отне повече от час.. Контражур към Рибните езера:

Там напуснахме маркировката и завихме вдясно към връх Острец (2612 м) - стигнахме го към 9:45 ч:

Зад нас - Мермерското езеро:

Пред нас - връх Рилец!

Пътеката с пирамидките се следваше лесно, за връх Рилец оставихме раниците на нея и завихме вдясно през камънака към пирамидката му. Под нас блеснаха Дяволските езера и вр. Теодосиеви караули зад тях:

Краят на вр. Рилец и Мальовишкото било отзад:

Поглед към Смрадливото езеро от вр. Рилец:

Групата на вр. Рилец (2713 м) - около 10:50 ч.

След като се върнахме до раниците, продължихме напред към вр. Теодосиеви караули:

Дяволските езера вдясно под нас:

На вр. Теодосиеви караули (2671 м) - около 12:45 ч.:

Следващият връх по билото бе Баба. Преди него видяхме опъната палатка и Таня П. и Фили отидоха до нея. Човекът от палатката им показал Дядотодоровата чешма (да си налеят вода) и обяснил, че ползва за качване и слизане пътеката покрай голямото Манастирско езеро. Ето го и него, вдясно от нас:

Нашата група обаче предпочете да продължи напред по билото и да се пробва да слезе направо към Рилския манастир. След като подсякохме лекичко връх Баба и вр. Дъбрава, следващият тревист твърх пред нас бе Пъдарска чука:

Поглед към Бабин дол на юг от Пъдарска чука:

Тома смяташе, че още преди този връх можем да се спуснем надолу и към 14:30 ч. напуснахме билото. Виждахме пред нас и връх Бричебор, преди който трябваше да се спуска пътека към шосето. На поляните по склоновете (над гората) видяхме малка овчарска колиба и се заспускахме към нея без пътека. През това време гръмна 2-3 пъти и скоро ни заръси дъждец - колкото да направи тревите хлъзгави! Когато стигнахме колибата, газейки на места доста висока растителност, дъждът спря, а Тома се огледа наоколо и откри някогашна пътека, едвам личаща (вече в гората). Тръгнахме по нея, но щом излезе на една дълга и стръмна поляна, я изгубихме. На поляната имаше много хубави калини:

След известно умуване как да продължим, се заспускахме през високите треви на поляната, а когато тя свърши - през гората. Беше стръмно и с доста нападали дървета, но сравнително леко проходимо. Повечето успяха да паднат повече от веднъж, но без сериозни последствия. Това урбулешко спускане продължи до към 18:15 ч., когато се "излюпихме" от гората до един от къмпингите край шосето; в същото време отново заваля дъжд! Скрихме се от него на една от верандите, но след 15-ина мин. все пак сложихме дъждобраните и продължихме напред. Като излязохме на основното шосе, само след километър трамбоване стигнахме до Рилсикя манастир (в 19 ч.). Елза и Мила се бяха настанили в двете стаи, запазени за нас и скоро цялата група се наслади на уюта на Рилския манастир.

По-късно вечеряхме набързо в един от съседните ресторанти, след което се прибрахме в манастира. След уморителния ден почивката в него ни се стори невероятно блаженство :)

Утрото бе малко мрачно, а повечето от нас решиха да си тръгват рано сутринта (аз също - поради липсата на обувки. Макар че издържаха, моите бяха така подгизнали и пълни с горска шума, че не исках да ги обувам отново!)

Последно фото пред черквата на Рилския манастир, в неделя сутринта, 25 август:

Цялото "екскурзионно" премина с невероятна лекота, вървеше ни "по вода" във всяко отношение, сякаш бяхме под могъщата закрила на самия св. Йоан Рилски! За което съм му безкрайно благодарна :)

1. planinitenabulgaria - Брависимо за прехода!
02.09.2013 22:38
Трябваше да имате един ден и за билото в посока към х. Македония. Там красотата е като тази по Бричебор. Един ден стига да се достигне до Ангелов връх, а при по-големи усилия - до Големия Мечи и обратно до х. Рибни езера.
цитирай
2. rumyeah - Върховете към х. Македония сме ги минавали неотдавна :)
03.09.2013 10:43
Разбира се, че и там е невероятно красиво. Имахме други причини обаче да не искаме да ходим до хижата сега...
3. juliet - Благодаря
03.09.2013 20:45
за прекрасната разходка! Снимките са невероятно красиви! Поздрави!
цитирай
4. tota - Прекрасен постинг!
03.09.2013 21:11
Благородно Ви завидях за преживяното по време на прехода. С пожелание за още подобни мигове!!
Поздрави!
И хубава вечер!
цитирай
5. qbylkovcvqt - Руми, с теб пътешествията са инт...
12.10.2013 00:35
Руми, с теб пътешествията са интересни и снимките ти са толкова живи, почти истинско изкачване по върховете правя с теб... само дето не се задъхвам... ;)
цитирай
6. rumyeah - Благодаря :)
12.10.2013 12:28
Рила е невероятна, наистина!